دارویی جدید برای کاهش درد عصب در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 19 دسامبر 2014- شرکت داروسازیAraimدارویی  به نام ARA 290تولید نموده است که درد عصب (دردهای نوروپاتی) را در بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 کاهش می دهد.

داروی  ARA 290گیرنده ای را فعال می کند  که موجب خاموش کردن التهاب شده و سیستم  تعمیر طبیعی بدن را روشن می کند. نتایج این تحقیق درمجله ی  Molecular Medicineمنتشر گردید.

دانشمندان  تأثیر این دارو را بر  درمان  دردهای مرتبط با نوروپاتی بر بیماران بررسی کردند. دراین تحقیق داروی ARA 290بمدت  28 روز برای  بیماران آزمایش شد.

نتایج نشان دهنده ی خاصیت ضدالتهابی و محافظت بافتی این دارو بود، علاوه بر این اثرات سودمندی  بروی علایم مختلف نوروپاتی از جمله علایم مرتبط با درد وغیر مرتبط با درد با مصرف این دارو مشاهده  گردید.

دراین تحقیق به برخی بیماران داروی ARA 290و به برخی دارو نما داده شد، سپس از بیماران  خواسته شد به پرسشنامه های تشخیص درد پاسخ دهند، ارزیابی پاسخ بیماران به این پرسشنامه  نشان داد کاهش درد دربیمارانی  که از داروی ARA 290استفاده  کرده بودند  در مقایسه با گروه  کنترل (دارونما ) بسیار چشمگیر است.

علاوه بر این مقدار هموگلوبین  A1Cو پروفایل چربی بیمارانی  که از داروی ARA 290استفاده  کردند در طول 56 روز دوره ی پیگیری بهبود یافته  است. از سوی دیگر نیمه عمر کوتاه  داروی ARA 290موجب می شود خطر عوارض جانبی این دارو به حداقل برسد.

مطالعات آینده

 نتایج قابل توجه این تحقیق دانشمندان را به انجام تحقیقات  بیشتر در این زمینه  امیدوار کرده است. دو مطالعه در سال 2015 بر این  اساس انجام خواهد  شد: اولین  تحقیق بروی بهبود متابولیسم  بیماران مبتلا به  دیابت  نوع 2 که  به آسیب متوسط کلیه مبتلا هستند و دومین  تحقیق به منظور ارزیابی کاهش درد  نوروپاتیک در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با این دارو صورت  خواهد  گرفت.

 دکتر کوین جی تریسی رئیس  موسسه ی تحقیقات  پزشکیفاینستان و سردبیر مجله ی پزشکی مولکولی  می گوید: نتایج این پژوهش نشاندهنده ی  دستیابی  به موفقیت  بزرگی در درمان  دیابت می باشد.

مدیرعامل شرکت  داروسازی Araimدکتر Ceramiمی گوید: داروی ARA 290یک پپتید مهندسی شده است که گیرنده ی ترمیم ذاتی یا innate repair receptorرا فعال  می کند، این گیرنده که توسط دانشمندان  شرکت بیوتکنولوژی داروسازیAraimشناسایی گردید تنها زمانی  در سلول  بیان می شود که تخریب یا استرس بافتی  بوقوع  پیوسته  باشد. او می افزاید: ARA 290اولین  دارو در این گروه از داروها است که  قابلیت  تبدیل به نسل  بعدی داروهایی را دارد که برای درمانهای ضد سیتوکین استفاده  می شوند. این دارو تمام سیتوکین های مخرب را که ما آزمایش کرده ایم  در حیوانات  و کارآزمایی های اولیه  بروی انسان خاموش کرده و فیبرهای عصبی کوچک را ترمیم می کند. این خصوصیات نشان می دهد این دارو یک اصلاح کننده ی واقعی بیماری است. دکتر Ceramiمی گوید: ما بسیار هیجان زده ایم زیرا اولین داروی اصلاح کننده ی بیماری دیابت را که توان ترمیم عوارض دیابت را بصورت  سیستمیک  دارد، تولید نموده ایم.

منابع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/new-drug-reduces-nerve-pain-in-patients-with-type-2-diabetes-94448267.html

www.medicalnewstoday.com/releases/287050.php